Surse de venit ca freelancer
Dacă am învățat ceva în ultimele 9 luni de când sunt freelancer este, fără doar și poate, că ai nevoie de mai multe surse de venit pentru a supraviețui. Spre deosebire de o persoană cu salariu fix și asigurare de sănătate, lunile unui freelancer nu seamănă mai deloc și pot exista fluctuații extrem de mari între încasări. Există zile cât te pot simți extrem de împlinit financiar și când nu îți vine să crezi că intră atât de mult în cont, dar la fel de bine vin și perioadele când cardurile se golesc și când pare că proiectele nu mai apar, că o să mori de foame și că ai ales greșit. Apoi e din nou bine și tot așa. Freelancerul e și persoană care stă bine cu psihicul și nu cedează din cauza acestor fluctuații.
Eu sunt Freelancer Digital Strategist, adică știu să fac (foarte bine zic clienții cu care am lucrat până acum) strategii de digital pentru brand, partea de content și aduri pentru social media, traininguri de Facebook Aduri și content, mai și scriu uneori pe blogurile unor companii, ne mai uităm și la imaginea și modul de a comunica în social media a unor branduri, am o mini echipă pe care pot să o implic și ghidez pentru grafică, website, adwords, seo și, în pricipiu, cam tot ce e nevoie. Cu toate astea, deși paleta este vastă, am și eu uneori probleme. Tocmai am trecut de prima lună în care am avut prea mult timp liber. Asta în condițiile în care în trecut am lucrat toate serile, toate weekendurile, alergam între job, evenimente, scris și editat. Am învățat însă să nu mă panichez, ceea ce vreau să transmit și celor care sunt la început. Dar, asta nu înseamnă că voi sta cu mâinile încrucișate și că voi aștepta să pice joburi din cer. Tocmai de aceea m-am gândit să împart și cu restul cum e cu mai multe coșuri în care să ții ouăle.
Clienții offline / Recomandări și propuneri
Aceștia sunt cei care vin spre ține la recomandarea cuiva, fie de la foști angajați, de la prieteni, din Social Media, care te-au găsit la o căutare pe Google sau pe Linkedin. E extrem de important backgroundul profesional, să fii prezent pe rețele sociale, să fi colaborat bine în trecut și să primești reviews de la foști șefi sau clienți. Roagă-i să facă asta după fiecare task împreună și nu uita să îți updatezi constant portofoliu. Acești clienți sunt cei mai siguri deoarece deja “te știu” și în mod cert își doresc să lucrați. Tot ce trebuie să faci este să vezi dacă realmente sunteți empatici, dacă cădeți de acord la feeuri și apoi să încerci să rămâi cel puțin la nivelul de încredere al persoanei care te-a propus.
Un alt mod de a găsi clienți offline este pe grupuri de Facebook precum: Freelanceri București sau cele pentru antreprenori români.
Clienții online / Platforme freelancing
Pe ei îi găsești pe platforme dedicate freelancerilor. Există unele și în România, dar mi se par destul de golașe. Personal folosesc Upwork deoarece mi se pare de încredere, are tot timpul multe proiecte deschise. Am ajuns astfel să lucrez cu branduri din State, din Canada, din India, din Dubai. E adevărat că, cel puțin în prima fază, feeurile nu sunt atât de mari, dar depinde de tine ce alegi. Poți aplica doar la joburi pentru nivel avansat, dacă consideri că acestea sunt de tine. De altfel, doar tu poți covinge clientul să ofere mai mult, să îi arăți că are nevoie de cunoștințele tale și să îl convingi că ești un partener de încredere.
Pasiune pe bani / Second job
Indiferent de ceea ce faci ca freelancer, cred că cel mai frumos este ca pasiunea ta să poată fi monetizată. Nu contează că vorbim de personalizare tricouri, de brățări din ațe sau de editat. Eu una am un blog de 9 ani și vlogul de călătorii de 2 ani. Deși nu mă pot întreține doar din asta, cu siguranță mi-au prins bine banii veniți din colaborări cu brandurile. Dacă nu ar mai citi sau privi nimeni, tot aș face-o, deoarece simt că sunt copiii mei. Dar, ceea ce vreau să zic este că atunci când găsești un hobby din care să rezulte și încasări este minunat și te poate ajuta să treci peste perioadele când nu ai atât de multe proiecte.
Proiect personal / antreprenor
Un freelancer care are contabil, dă facturi, subcontractează și face new business, este un fel de antreprenor. Și totuși nu. Dar, ce zici dacă profiți de lunile mai puțin ocupate și dezvolți un proiect personal? Un curs, un eveniment, o idee complet nebună, un ONG, orice care să fie în concordanță cu ceea ce ești și îți place și unde să vrei să te implici cu pasiune. Am fugit mult timp de stigmatul de “antreprenor”, dar acum am demarat două proiecte care leagă ceea ce iubesc: digital + călătorii și sunt foarte mândră. Nu știu dacă vor ieși, deși îmi doresc mult. Dar am un plan de business și vreau să am profit din ele.
Sper că acest articol să vă fie util, mai ales dacă sunteți la început de drum și să faceți alegeri smart. Dacă aveți întrebări, nu știți de unde să începeți, aveți vreo idee de a colabora și poate de a găsi împreună o sursă comună de venit, sunt aici și mă găsiți pe email sau, mai jos, în comentarii! Spor la treabă și proiecte frumoase să vină!
- July 2, 2019