Surse de clienți pentru freelanceri
Dacă ți–ai propus ca în 2022 să îți crești numărul de clienți, fie că ești deja freelancer sau te gândești să pornești pe cont propriu, atunci sper că acest articol să îți fie de folos. Este o mică parte din cartea “Freelancing de la zero la SUCCES“ pe care am lansat-o în urmă cu o lună, unde vei regăsi o serie de exerciții practice, povesti personale, primii pasi, ce ai nevoie pentru a reuși în freelancing, branding personal, freelancer-antreprenor și multe altele. Dacă nu ai aflat încă de ea, te invit să descoperi detalii și să o comanzi aici. Ajunge la tine în 2-3 zile și sper să rămâi cu măcar 5 idei utile care să te ajute să ai curaj, ori poate să câștigi mai mulți bani.
Revenim la întrebarea eterna: de unde să fac rost de clienți? Fiecare liber-profesionist și-a pus-o, măcar o dată. Vom analiza sursele de unde poți lua clienți, cum negociezi cu aceștia în avantajul tău, dar și câteva greșeli pe care ar fi bine să nu le faci, dacă vrei să-ți crești încasările pe termen mediu și lung, în carte. Aici ai doar începutul, dar cu siguranță că ajută. Mai departe, ține de tine să și pui în practică cele citite. Există o mulțime de surse din care poți obține clienți, dar nu acestea sunt cele mai importante. Diferența între freelanceri o face modul în care abordează aceste căi. Succesul în freelancing ține mult de personal branding (despre care vom discuta ulterior), de a avea aptitudini bune de comunicare, vânzare, negociere și multe altele.
„Nu-i suficient să știi de unde să obții clienți, ci să-ți faci un plan strategic prin care să-i câștigi, să îl updatezi și să-l optimizezi constant.„
Vestea proastă în freelancing e că un client poate înceta colaborarea cu tine, de pe o zi pe alta. Există perioade când ai mulți clienți, ce par că vor rămâne ai tăi pentru totdeauna, iar într-o zi totul se poate schimba brusc, din varii motive. Principala teamă a freelancerilor este volatilitatea clienților și este de înțeles, deoarece acest lucru chiar se întâmplă, mai ales la început, când încă nu ai creat un cadru sustenabil care să cuprindă un mix de clienți pe termen lung, pe lângă cei cu care lucrezi punctual pe proiecte, sau pe o perioadă determinată.
| SURSE DE UNDE POȚI OBȚINE CLIENȚI:
- Platforme sociale (Facebook – cu focus pe grupuri dedicate antreprenorilor, Instagram, LinkedIn).
- Piața, efectiv prin scanare pe Google și trimiterea unor e-mailuri direct către firme.
- Platforme de freelanceri – de tipul Upwork sau Fiverr.
- Grupuri de antreprenori pe Facebook, Whatsapp sau offline.
- Cunoștinte și prieteni care au încredere și știu ce faci.
- Recomandări de la foști clienți sau colaboratori – acestea ar trebui să devină obiectivul tău principal, deoarece doar astfel poți ajunge într-o bună zi să nu mai cauți activ.
- Evenimente de profil pentru antreprenori, start-up-uri, freelanceri, marketing.
| CUM CÂȘTIGI MAI MULȚI CLIENȚI?
Clienții nu apar la ușă întâmplător, nici nu îți dau e-mailuri din senin. Ai nevoie de o abordare strategică și în acest caz, pentru a rămâne mereu în gardă. Indiferent câți clienți sau ce volum de muncă ai, este necesar să atragi noi surse de colaborare constant. Există câteva etape pentru a semna cu un client, în funcție de momentul profesional în care te afli.
| CÂTEVA MODURI DE ABORDARE A CLIENȚILOR:
- Mergi spre clienți potențiali, deși nu și-au exprimat nevoia în mod concret.
Lasă o ușă deschisă, pentru că nu știi când va fi nevoie de tine, chiar dacă inițial te lovești de un refuz.
- Scrie direct persoanelor care caută freelanceri pe anumite grupuri online, într-un mod elegant, dar direct și prezintă-le serviciile complete.
Nu îți fie teamă de o respingere, deoarece decizia nu mai este în puterea ta. Ce poți tu să faci e să lucrezi la prezentarea despre tine și la modul tău de abordare.
- Recomandă-te și amintește subtil sau direct ce faci, chiar și la evenimente informale, pentru că antreprenorii nu există doar în Inbox. Sunt oameni ca și tine care ies la restaurant, în parc sau merg în vacanțe.
- Roagă-i pe actualii sau foștii clienți, ori colaboraori să nu uite de tine în viitor, dacă îi aud vreodată pe alții că ar avea nevoie de servicii, precum cele pe care le oferi. Nu e nimic rușinos în asta.
După ce am trecut de primul an de freelancing, am primit clienți, dacă pot spune așa, doar în urma recomandărilor celor cu care lucrasem în trecut. Totuși, nu te baza doar pe acest lucru, oricât de căutat ai fi într-o anumită perioadă. Amintește-ți că situația se poate schimba a doua zi.
CE POȚI FACE PENTRU A ATRAGE ALTFEL POTENȚIALI CLIENȚI:
- Un serviciu-momeală gratuit – Pe un grup de Facebook cu potențiali clienți, lansează o reclamă sau postează un anunț prin care le oferi o „bucățică” din ceea ce faci tu, fie audit, consultanță sau un discount.
- Curs dedicat gratuit – care va fi un cârlig pentru o parte din cei care vor participa, să cumpere și alte servicii pe care le oferi.
- E-book sau newsletter – similar cu topicul anterior.
- Socializare și propunere subtilă – nu sta doar la povești când mergi la evenimente, ci fii mereu cu ochii după posibile surse de business. Nu știi vreodată când ai șansa să întâlnești o persoană care își caută un om ca tine, sau când poți deschide ochii unui antreprenor care nici nu știe câtă nevoie are de serviciile tale.
- Tabere, conferințe și alte deplasări organizate, unde vezi potențial de business – nu doar în scop recreativ și de învățare, dar și cu implicare proactivă de a atrage clienți cărora să le trimiți ulterior un portofoliu.
- Apariții media – excelente și pentru personal branding, dar și pentru că astfel te pot descoperi clienții sau colaboratorii.
Vezi continuarea, despre negociere, ofertare și multe altele în cartea “Freelancing de la zero la SUCCES”, pe care o poți comanda aici!
- January 11, 2022