Câteva recomandări pentru antreprenori înainte de a-și pune brandul în online
De aproape 5 ani, de când sunt eu la rândul meu antreprenor, lucrez cu antreprenori români, cam 90% din clienții mei sunt antreprenori mici și medii . Pornesc cu ei de la Strategia de digital sau de Social Media, apoi intrăm în implementare lunară de conținut, ads, email marketing, grafică, SEO, facem sau refacem websiteul și multe altele. Împreună cu super oamenii din echipa mea, desigur. După cam 50 de antreprenori cu care am colaborat de când sunt pe cont propriu, fie pe proiecte care s-au intins pe o durata de ani de zile, fie punctual, pot spune că am o experiență vastă în ceea ce privește modul de lucru, de a comunica, nevoile sau structura organizatorică a acestora. Diferențele sunt semnificative comparativ cu multinaționale, branduri globale sau companii mari, în primul rând prin prisma bugetelor, dar, mai ales în ceea ce privește structura, procesele, rolurile din firmă. Și este firesc, mai ales la început de drum, când antreprenorul face de toate – de la creație la implementare, de la trimis comenzi sau primit clienții, până la răspuns la mesaje pe rețele sociale.
În ultimele luni am făcut diferite planificări, ședințe de consultanță și am trimis diferite cotații și propuneri. Ceea ce am înțeles și sper să ajungă la antreprenori, înainte de a decide cu cine și cum să lucreaze cu cineva pentru brandul lor în digital, pot rezuma în câteva idei, “musturi” din punctul meu de vedere, care îi vor ajuta, le vor economisi timp, vor limita pierderile ulterioare și le va eficientiza munca:
- Structurează concret ce îți dorești, nu în termeni de digital, nici măcar de marketing, uită de cuvinte sofisticate, ci doar focusează-te să schițezi: ce vrei cu acest brand, ce viziune și misiune are, cui se adresează, cum ai vrea să arate, cu ce tipologie sau arhetic l-ai asocia.
- Construiește un plan pe pași și termene, măcar în linii mari, pentru produsul/serviciul tău, fară a te gândi cum va fi mapat în digital. Onlineul e doar un canal, ca oricare altul, chiar dacă va fi unicul și nu ai buget de alte medii. Preocuparea ta trebuie să fie produsul, ce îl face diferit, să știi ce puncte forte și slabe are, cum se va poziționa față de concurență, ce extensii are, cum îl poți scala pe viitor.
- Încearcă să conștientizezi că nu vei face profit din ziua unu în care apare siteul sau o pagina de Facebook. Trebuie să ai un buget de investit în: branding, website, trackinguri cu Google și Social Media, buget de media pentru reclame, eventual fee-uri, dacă alegi să lucrezi cu cineva, ceea ce și recomand.
- Uită de “știu eu un băiat“, dacă nu vrei multe bătăi de cap și pierderi în viitor. Din experiența mea, tot ce începe pe genunchi vine cu bătăi de cap ulterior, cu investit și mai mult în a descurca situația, cu aruncat banii pe geam în încercări.
- Ascultă și ai încredere în cei care se pricep la digital și fac asta de mult timp, nu e cazul să faci teste pe banii și timpul tău, iar roata e greu de inventat. Dacă știi mai bine, poți face tu, dacă nu, încearcă să nu consumi timp extra din cel limitat al oamenilor cărora le-ai extrnaliazat anumit taskuri. Fii creativ în ce privește rolul tău de antreprenor în a gândi produsul, dar acordă încredere celor care au alte joburi și permite-le să te ghideze și ajute pentru ca brandul tău să aibă o prezență bună online.
- Nu neglija prezența ta în online, propriile rețele sociale. Aruncă un ochi și vezi cum funcționează, poate chiar fă niște cursuri despre conținut, reclame, poate citești puțin despre cum funcționează mecanismul rețelelor sociale, Google, SEO și altele. Nu e cazul să fii expert ori să implementezi tu (decât dacă vrei), dar cred că e important să poți analiza un raport, să fii conectat la online, să știi ce e nou în piață.
- Pleacă cu o intenție bună, mai măreață decât “vreau vânzări”. Întreabă-te ce aduce brandul targetului, cum și dacă îi impactează viața, care este intenția ta și viziunea ta în business. Iubește-ți produsul și fii primul care l-ar folosi și cumpăra, nu lăsa energia negativă și frica să te acapareze, chiar înainte de a porni.
Sper să fie utile atât celor care au un start up, cât și celor care acum gândesc un business, fie că vorbim de un mic brand de creme, o spălătorie, un shop online, orice. Dacă vrei să dezbatem mai multe, îți ofer 30 de minute gratuite de meet online, dar aștept în prealabil un email cu detalii despre produs, unde eșți acum, obiective. Apoi putem mapa împreună demararea brandului în online, gândi etapele, iar ulterior vei primi o cotație completă.
Sunt aici, împreună cu ehipa mea de freelanceri seniori, Liberty Digital, să te ajutăm să îți crești brandul în digital!
- July 3, 2023