8 lucruri care te ajută să fii productiv când lucrezi de acasă
Lucrez de acasă de aproape 2 ani în mod constant. Sunt unul dintre freelancerii care lucrează cel mai bine de acasă, nu din huburi sau din cafenele și cred că proiectele importante se fac de acasă, mai ales noaptea, când e liniște & nu intră notificări de mail sau Social Media. Știu că nu e pentru toți la fel, dar eu am învățat să fiu extrem de productivă acasă, să termin multitudinea de proiecte, slalomul printre clienți și să câștig cât să fiu ok. În plus, nu dau bani pe închiriere birou, pe abonament la nu știu ce spațiu comun, nici pe cafele la preț triplu. Sigur că am nevoie să ies uneori, că vreau să fiu alături de alți freelanceri sau pur și simplu să îmi pun laptopul la o măsuță și să comand o cafea. Dar toate astea sunt excepții pentru mine, iar rețeta muncii productive de acasă înseamnă cele 8 lucruri pe care le fac acasă și pe care le împart cu voi, mai ales că de acum vom fi tot mai mulți cei care vom lucra din propriul cămin:
Agenda – ai nevoie de ea, de un pix și o agendă, unde să treci totul. Personal, pun tot ce am de făcut pentru următoarele zile, inclusiv de sunat un prieten. Mă ajută să vizualizez, să nu uit, să fiu relaxată când nu lucrez deoarece nu îmi încarc mintea cu nimic ce ține de muncă deoarece știu că revin apoi la agendă și voi ști ce am de făcut și să mă organizez. În plus, la final de zi, când tai toate taskurile scrise am o satisfacție extrem de mare.
Prioritizare – sau teoria pietrelor grele. Într-un bol poți introduce multe, depinde doar cum le așezi. Pe scurt, începe cu cele mai complicate lucruri în prima parte a zilei, iar apoi, pe măsură ce nivelul de concentrare scade, ocupă-te de cele pe care le faci cumva din reflex, fie că e vorba de emailuri, de organizări, de vreun excel nu atât de important.
Locul fizic – nu e nevoie să fie un birou perfect ordonat. Dacă ești productiv în pat în pijamale e ok, dacă îți vin idei mai bune pe terasă, e super în regulă. Nu cred în a face un efort în a te împinge să reproduci ideea de mers la serviciu, pe un scaun și așezat la masă. Unul din cele mai frumoase lucruri la a lucra de acasă este că biroul ești tu și ai libertatea de a fi productiv și creativ de unde vrei.
Program proriu – dacă nu ești constrâns de ore fixe care țin de angajator, de o conferință online cu clienții sau de un apel presetat, atunci poți să ai propriul ritm. Nu cred că se lucrează mai bine dimineața. Eu una sunt cea mai productivă după 8 seară, până spre 3 dimineața. Ziua prefer să o aloc pentru întâlniri, pentru natură, sport, pus pe hârtie idei, iar noaptea să fac prezentări, structurări, bugete. Ce vreau să zic este că e ok să ai propriul program și că doar tu îl poți alege, în funcție de stil de viață, de dorință și de cum reacționează corpul și creierul tău.
Externalizare – sau ceea ce mi-a fost cel mai greu să fac, fiind freak control puțin. Dar, când am înțeles că taskurile mici pot fi date, că e mai rentabil să plătesc pe cineva să facă ce nu îmi face plăcere, că în timpul rămas să mă focusez pe proiecte mai mari sau pe a atrage alți clienți, atunci am devenit și mai productivă și am câștigat și mai mulți ani. E important că Freelancer să îți găsești oamenii în care să ai încredere, să le delegi taskuri, să știi că sunt responsabili și că împreună creșteți.
Selecție – nu luă orice proiect deoarece o să îți ia din focus și o să tragi de tine, astfel încât nu ai cum să vii cu super rezultate. Ești de o mie de ori mai productiv când faci ce îți place. Sigur că nu se poate mereu, dar, când se întâmplă asta, nu uită de scop final și de ce alegi acea greutate. Totuși, cred cu tărie că un freelancer poate și ar trebui să își selecteze clienții, proiectele și furnizorii după plac, după compatibilitate și să știe când poate oferi plus valoare și când e cazul să zică pas.
Scopul – poate cel mai important și pe care mulți din cei care lucrează de acasă nu îl au, fie pentru că sunt angajați, fie pentru că încă nu știu ce vor. A încasa o factură nu e un scop prea bun, nici a face bani. Toate astea vin când ai un scop puțin mai mare, fie că înseamnă să crești firmă, să te dezvolți ca brand personal, să acumulezi doar recenzii bune, să devii expert pe un domeniu, să dublezi cifra de afaceri față de anul precedent. Când știi pentru ce lucrezi și, mai ales, când o faci pentru tine, te asigur că o să fii productiv și o să lucrezi din plăcere.
Pauze – când vrei, nu după regula <<5 minute la o oră>>, nu după 6 seara. De când mă știu lucrez pentru mine noaptea și în weekend și am rămas la fel de productivă, ba chiar vreau și mai mult de lucru astfel. Când ești freelancer, în special, dar și ca angajat atunci când lucrezi de acasă, poți alege când să te oprești, când să vezi un film și când să lucrezi intens. Personal îmi place să rezolv din taskuri în weekend, când ceilalți nu fac asta, iar luni să am jumătate de zi liberă. Pot oricând să ies să mă plimb, să dorm. Important este cum lucrezi, nu cât. În loc să pară că ai lucrat 8 ore, mai bine 4 în care te concentrezi și ești foarte productiv, iar apoi investești timpul rămas în tine.
Sper să vă fie de folos cele 8 lucruri și să reușiți să vă găsiți propriul echilibru pentru muncă și viață personală, astfel încât să fiți productiv în a lucra de acasă și a găsi timp și pentru hobby-urile și cei dragi vouă!
- May 8, 2020