Lecții din cei 6 ani pe cont propriu, de la freelancer la antreprenor
În doar câteva zile se fac 6 ani de când nu mai am angajator, ceea ce, câteodată mi se pare puțin, dar, de cele mai multe ori, simt că am trăit două vieți în timpul ăsta și nici nu mai știu cum era altfel. Am făcut atât de multe din toamna lui 2018 și până acum, încât aș putea să scriu o trilogie. Cu toate astea, considerând rolul acestui articol, dar și faptul că am mai povestit în trecut pe blog diferite lucruri, o să mă limitez la câteva lecții importante trăite, lecții pe care, cu siguranță, nu le-aș fi avut ca angajat și care, sper, să fie utile și celor care sunt la început pe acest drum super instabil și provocator, așa cum nu se întâmplă niciodată la un job, cu salariu și program relativ stabil.
5 lecții din cei 6 ani pe cont propriu sau ce mi–aș dori să fi știut de la început:
Dacă îți e teamă să renunți la clienți, te înțeleg, mai ales dacă ești la început, nu ai încă recomandări, ai rate și alte responsabilități. Am avut situații când, deși nu eram ok cu situația, am acceptat și trecut peste faze, mai ales în ceea ce privește comportamentul, pentru bani. Atât de simplu. Și totuși, extrem de complicat și dăunător pentru sănătate, pentru că nicio sumă nu merită să îți sacrifici liniștea și somnul. Abia din anul cinci, când am lucrat pe propriile mele frici, am știut să pun limite clare și să nu accept nici lipsă de organizare, nici păreri deplasate, nici “băgat sub preș” faptul că cineva a plătit de 2 lei, dar vrea servicii de 3 lei, într-o formă sau alta. Am avut o clientă care mi-a mâncat zilele, singura de altfel, iar greșeala este a mea, pentru că am tot închis ochii, considerând că așa este ea, că nu știe, că n-a vrut, că e om bun, doar că o mai apucă crizele. S-a întâmplat să stabilim ceva azi, iar mâine să schimbe total, că a uitat. Să scrie pe whatsapp la 11 noaptea cu o dramă imaginară, doar pentru că nu înțelegea chestii, deși nu era nimic greșit sau să își permită chiar și exprimări total neprofesionale, mai ales în perioada de final, când am ajuns la a-i bloca numărul pe chat și a o ruga repetat să avem doar email și meeturi online. Am simțit eliberare când am zis gata, ceea ce s-a întâmplat de fiecare dată când am renunțat la un client. Consider că businessul se face cu valori similare, cu respect, cu energie bună și că dacă nu există o aliniere ale acestora, e mai bine să eliberezi spațiul pentru clienți potriviți tie. Lecția mea: renunță rapid la clienții toxici pentru a atrage pe cei buni și cu care vei face proiecte frumoase.
Oamenii vin și pleacă, iar unii nu sunt minunații care se prezintă inițial, fie că atât știu, fie că nu pot duce ritmul, fie că speră la alte lucruri. Odată cu anii, am adunat mai mulți freelanceri în echipa mea, astfel încât azi suntem vreo 10, cu roluri bine stabilite și lucrăm ca o echipă pentru clienți. Așa că, am avut multe interviuri, am ales persoane, am oferit încredere totală a ceea ce era precizat și stabilit. Sunt persoane care îmi sunt alături din prima zi, iar fiecare colaborare a fost bună. Totuși, am avut și cazuri când, după 1 an de oferit informații, de învățat, de timp alocat, cineva a decis să mă lase când aveam mai mare nevoie pentru a se angaja. Am înțeles de ce, i-am dorit numai bine, dar cred că e un joc de noroc dacă iei un junior să îl crești. Am avut și situația unică de “a mi se fura” un client, mai precis de a-i scrie după un zoom comun, oferindu-se să îi facă aceleași lucruri la alt preț. Desigur, cred că toate acestea vor fi plătite, mai devreme sau mai târziu, să îi spunem karma, așadar nu am fost foarte afectată, dar nu mai sunt omul atât de naiv care credea că toți sunt ca mine, ce spun și fac, cu coloană dreaptă și care nici nu concepe astfel de măgării. Din păcate. Lecția mea: lucrează la tine pentru a ști cum să nu te lași afectat de oameni, plus fă un plan de rezervă de fiecare dată, pe orice rol din echipă, în caz că cineva îți arată o față care nu este conform așteptărilor sau celor stabilite de comun acord.
Oricât ar părea de corporatist și chiar dacă nu ai lucrat în agenție sau în corporație și nu ai o structură bine definită, fiecare an mi-a demonstrat, repetat, că un sistem bine organizat și pus limite clare în cadrul colaborării pentru ca procesul să fie respectat, este întotdeauna benefic de ambele părți. Și te va scuti de multe bătăi de cap. În cazul meu, am fost de acord și cu informații trimise pe chaturi sau telefonic, mai ales în primele luni de freelancing. Am greșit. Cu toate astea, dezvoltarea procedurilor și, concomitent, a condițiilor din anexe, a venit în timp. O să amintesc doar de un feedback pentru un site, mai precis pe partea de texte pentru acel site care a venit, abia după 3 luni. Teoretic nu ar conta, practic, după atât de mult timp, sigur apar mici schimbări, se reia munca, intervin frustrări, plata e întârziată. După acel caz, am pus și un termen limită de oferire a feedbackului, fie că discutam de website, de texte de social media, de grafică. Lecția mea: mapeaza cât mai bine procesele, toolurile cu care lucrezi, informează echipa și clienții și alocă timp pentru a comunica și a agreea în scris, înainte de a începe lucrul efectiv.
O să dureze până să refuzi proiecte sau până o să îți permiți să accepți doar clienți valoroși. Vorba aia: săruți și broaște până la prinț. În cazul meu nu prea a fost așa sau foarte puțin, dar, sunt conștientă că acest lucru s-a întâmplat și pentru că am foarte mare încredere în ce sunt și știu, dar și din motive pragmatice cum ar fi faptul că nu am copii de crescut, rate la bancă sau chirie. Când ești pe cont propriu nu există constanță în încasări sau număr de clienți. Așa că, după ce unii dispar, să luăm contextul pandemic când, eu una, am pierdut 4 clienți în 2 zile pentru că aveau businessuri care trebuiau oprite, așadar, după ce rămâi fară unii, sigur că apoi iei tot ce vine. Nu cred că există freelancer sau antreprenor care nu are zile de panică, de anxietate, bazate pe realitate sau proiecții, zile când te gândești cât ar fi de simplu să fii angajat și să ai un venit stabil. Cu toate astea, încearcă să selectezi bine pentru că nu merită stresul pentru niște bani. Ideal ar fi să nu îți pui toată baza în 1 – 2 clienți care să îți aducă 80% din încasări, ci să ai un portofoliu mai mare, astfel încât, dacă de mâine unul nu mai este, să poți avea un echilibru. Lecția mea: extinde portofoliul de clienți și tipurile de venituri, încât să nu depinzi de nimeni major.
Vin și perioade mai slabe, când pare că ai prea mult timp liber, când proiectele sunt amânate sau chiar anulate, când antreprenorii sunt în concedii și când încep să te ia gândurile. Invariabil vor fi și astfel de momente. În primul rand, e ok să ai o plasă de siguranță, un cont de economii, o doua sursă de venit. Dar, aș vrea să spun tuturor să nu renunțe după prima lună. Mai stai puțin, chiar dacă o să îți amintești cum e să mănânci pufuleți cu iaurt. Mai stai măcar o lună. Și când spun stai nu mă refer doar la a dorimi toată ziua. Poți, în timpii aceștia morți, să refaci portofoliul, să faci niște cursuri gratuite, să mergi la evenimente și să te prezinți, să trimiți proactiv propuneri. Dar, nu te grăbi să aplici la job și să pui cruce drumului pe care ai pornit. Mie mi se întâmplă anual să am o lună mai slabă și, ca prin minune, dacă nu din următoarea lună, măcar din cea de a doua, mereu au venit de doua ori mai multe proiecte. Lecția mea: nu te panica când ai o lună slabă din punct de vedere clienți și încasări, respiră, meditează, fă sport, distrage-ți mintea și rămâi în continuare pe poziții, sigur pe tine și ceea ce poți oferi.
Aș vrea să știu și ce ați învățat sau ce greșeli, mai mari sau mai mici, ați făcut voi, freelanceri sau antreprenori. Poate învățăm împreună din ele, unii de la ceilalți și reușim să creștem și mai mult și sănătos!
- September 5, 2024