Gențile de lux pot fi investiții
De multe ori am explicat cunoscuților cum funcționează investiția, pentru că este real o investiție, în gențile de lux, așa că, am decis să pun acest lucru și pe blog, pentru că sunt sigură că nu toată lumea știe. În general, este valabil și pentru accesorii și bijuterii sau pantofi, dar voi merge strict pe poșete, deoarece acest subiect mă pasionează și am cercetat mult mai mult domeniul. Gențile de lux sunt un fel de NFT-uri, pe care le iei azi cu un preț, iar în timp valoarea lor, cel mai probabil, crește. Sigur că este posibil să și scadă, ori să deteriorezi obiectul sau, pur și simplu, să nu vrei să vinzi poșeta, dar, poate fi și o sursă de venit, peste timp. Pe scurt: te bucuri de obiect, iar mai apoi decizi să îl pui la vânzare și obții și un mic profit. O să explic în detaliu imediat.
Ce înseamnă un brand de lux de modă
Pentru început, aș vrea să clarificăm ce înseamnă un brand de lux de modă sau high-end, așa cum i se mai spune. Există câțiva factori care definesc un luxury brand. În primul rând, nu este unul de masă, adică nu este disponibil oriunde oricum pentru comercializare; este calitativ; are un număr limitat de bucăți din seria respectivă, în funcție de colecție; mare parte din produse sunt făcute manual; are în spate un brand cu tradiție, uneori de sute de ani; designerul care l-a gândit este unul cunoscut, iar desginul său va fi ulterior copiat de către toate brandurile de masă, mai mici sau mai mari. Considerând toate acestea, prețul produselor de modă de lux este piperat, uneori obscen de mult și nu se justifică doar prin prisma materialelor sau a costului de producție deoarece nu doar pentru asta plătești. Un brand de lux este despre a spune ceva, despre un nivel, despre o plăcere, despre orice altceva în afară de necesitate. Și mai vreau să menționez și o ultimă, dar relevantă, caracteristică a unui brand de modă de lux – serviciile de cumpărare, împachetare, experiența în sine din magazin, toate sunt speciale. Adică, atunci când mergi la Dior o să fie “un pic” altfel versus la Zara.
Există poșete de lux care au făcut istorie, de vină fiind, evident, celebritățile care le-au adus în atenția publicului și care le-au făcut să fie mai bine cotate. Printre cele mai cunoscute exemple pot aminti geanta Birkin care are o poveste surprinzătoare. În anul 1981 Jean-Louis Dumas, directorul executiv al Casei Hermes călătorea pur întâmplător în avion, alături de actrița Jane Birkin. Ea și-a așezat geanta de mână în compartimentul destinat pentru astfel de bagaje, însă aceasta a căzut și tot conținutul genții s-a împrăștiat în avion. Replica bărbatului – pe care actrița nu-l cunoștea – a venit spontan: ‘You should have one with pockets’. Iar dialogul a continuat: ‘The day Hermès make one with pockets I will have that’. Dumas i-a răspuns: ‘But I am Hermès and I will put pockets în for you’. Pe scurt, Jane l-a inspirat pe cel de la conducerea Hermes care, un an mai tărziu, i-a dedicat o geantă. În prezent un Birkin costă între 10.000 și 200.000 de euro.
Câteva dintre brandurile de lux care au creat genți iconice sunt: Chanel, Dior, Prada, Loewe, Louis Vuitton, Balenciaga, Fendi, Gucci, Chloe, Mulberry și multe alte case. Există poșete de zeci și sute de mii de euro, dar mare parte din acestea sunt câteva mii de euro. Pentru a le achiziționa la prima mână, nu prin siteuri de tip Vestiare Collective sau de la altcineva, este nevoie să mergi în magazinele fizice. De obicei este nevoie să rezervi un model în avans. În România nu avem decât LV din toate acestea, așa că, fie optăm pentru comandă online, fie ne păstrăm banii pentru atunci când călătorim. Atenție la falsuri, deoarece există nenumărate. Nu recomand, mai ales că unele fake-uri sunt și ele scumpe. Cât timp nu cumperi geanta din magazin, cu factură și garanție, nu știi sigur dacă ești păcălit sau nu. Și este o adevărată industrie în acest sens.
Investiție sau moft?
Acum, să revenim la poșete de lux gândite că investiție. O să explic cazul meu. La începutul lui 2021 geanta LV pe care o am costa 1650 euro. În vara a ajuns la 1700 euro, iar până am achiziționat-o eu a crescut la 1850 euro. Momentan, prețul în magazin a crescut din nou. De asemenea, ceea ce trebuie știut este că, în cazul genților de lux, cu cât este mai veche, adică dintr-o colecție din anume an, atât timp cât este bine întreținută, se vinde cu un preț mai piperat, chiar și la mâna a doua. Dacă vând o geantă de la Zara din 2015, cel mai probabil, voi lua de 10 ori mai puțîn pe ea în 2022 decât am dat acum 7 ani. În schimb, un Chanel din 2015 costă mai mult în 2022 pentru că a fost una dintre piesele limitate ale colecției din acel model, fabricate în anul respectiv. Poate că nu pare logic, dar astfel funcționează. Revenind la Louis Vuitton-ul meu, dacă îl vând acum, fac un mic profit. Sigur că nu o voi face. Totuși, dacă s-ar întâmpla peste timp să am nevoie de bani, ori pur și simplu să mă plictisesc de acest model, nu doar că mi–aș recupera banii, dar aș avea și un extra.
Sunt curioasă: moft sau investiție o geantă de lux pentru tine?
- May 11, 2022