Cum se lucrează cu Influencerii
Fac campanii cu influenceri de mai bine de 6 ani, spre 8 chiar (dacă să trimiți o cană cuiva se consideră a fi campanie), de pe vremea când nu se numeau infleunceri, ci le spuneam endorseri, bloggeri, vloggeri; de pe vremea când era extrem de important să ai o platformă precum blog unde să faci conținut; de pe vremea când piața era extrem de mică și nu existau 90% din cei de acum; de pe vremea când bugetele erau aproape de zero și doar vedetele (TV sau de radio) care aveau și un blog sau o pagină de Facebook primeau sume mari de bani. Am trecut prin toate etapele și am văzut cum s-a dezvoltat Influencer Marketing până la ceea ce este azi, când vorbim de cursuri pe această temă, de categorii, de politici, de reglementări, de o explozie de categorii. Așadar, în prezent, noi, cei care facem campanii (fie de la client, fie din agenții / freelanceri) numim Influencer o persoană care are o comunitate relevanță care îl urmărește, generalist sau nișat, și care face conținut pe diferite canale, fie că e vorba de Youtube sau Tik Tok. Nu e obligatoriu să scrii pentru a intra în selecție. Există influenceri care au doar Instagram dar vin cu o expunere imensă și cu influență de cumpărare extrem de mare asupra urmăritorilor. Iar exemplul pe care îl dau, din România, este Cristina Ich.
Research-Selecție-Discuție-Contract-Follow up-Raport-Feedback
În timp, modul de a lucra cu influencerii s-a schimbat. Sau, mai bine zis, s-a îmbunătățit. Structura simplă pentru a face o campanie bună care să îndeplinească obiectivele este: Research-Selecție-Discuție-Contract-Follow up-Raport-Feedback. Esențial pentru cel care inițiază campania este să știe ce vrea, care este firul roșu al comunicării, cui se adresează, ce vrea să obțină, ce mix de canale de promovare are. Influencerii sunt o simplă componentă uneori, alteori cel mai important canal de promovare a unui produs nou lansat, a unei campanii punctuale a unui brand sau Ambasadorii pe termen lung prin care compania transmite mesaje audienței în mod repetat. În funcție de ceea ce se vrea, se gândește o mecanică simplă, se pun pe hârtie livrabilele, se estimează indicatori. Abia apoi începe pasul unul, Research.
Research – persoana care face selecția și implicit propunerea către client sau clientul în sine ar tebui să știe cine sunt influencerii, cât mai mulți posibili, care sunt siteurile unde îi pot găsi, ce tooluri există pentru a se uita la datele lor reale. În plus, este nevoie de timp pentru a vedea conținutul acestora în ultima perioadă, dacă au avut asocieri cu concurența, vreun scandal, ce fel comunică, ce preferă, ce mesaj transmit. Aici este marea bubă în piață – cei mai mulți din cei care sunt la “cârma” selecției sunt complet neinformați, nepasionati de domeniu, nici măcar nu știu de noi rețele sociale, blocați în trecut, închiși la minte. Și așa se ajunge la a rula aceleași fețe la infinit, la prietenii, la primul search pe google din niște topuri făcute de alții care nu sunt cele mai relevante și nicidecum nu cuprind ce e “fresh”.
Insist aici că alegerea unui Influencer în campanie trebuie să țină cont de: cifre + compatibilitate cu brandul + lipsă asocieri cu concurența + tip de conținut + audiența din spate + istoric.
Discuție – se desfășoară fie în scris, fie în meeting. Accentul se pune pe a face influencerul să înțeleagă exact ce vrei să transmiți, ce este și nu este produsul, despre ce e campania, care sunt cerințele, ce poate să spună. Ideal ar fi să cunoască deja brandul, dar dacă asta nu se întâmplă, e obligatoriu să testeze produsul/serviciul înainte de a intra în horă și să existe compatibilitate.
Contract – detaliat, cu etape, livrabile, cerințe, tot. Eu sunt puțin exagerată la această parte, deoarece sunt pățită, așa că includ cam tot, pentru a nu risca derapaje ulterioare.
Follow up – odată agreate livrabilele cu clientul (nu se limitează creativitatea, ci doar te asiguri că nu se uită detalii sau nu apar erori), este esențial să fii atent când influencerul urcă totul online. Mi s-a întâmplat să uite, să schimbe textul, să pună ceva extra (simpatic ca idee, dar care să nu fie ok). Verificați, dați like, share și susțineți ceea ce face pentru brandul vostru!
Raport – cuprinde o mulțime de date, concluzii, recomandări și ia ceva timp. Este important ca în contractul cu influencerii să precizați data până la care trebuie să vă trimită date + print screenuri din analytics / insights sau ce o mai fi, în funcție de livrabile.
Feedback – un pas care se uită în 90% din cazuri. La finalizarea campaniei se dă un mail influencerului și se precizează ce a făcut, cum a mers, ce poate fi îmbunătățit, se mulțumește. Știu că timpul e limitat, dar e singura șansă ca fiecare dintre noi să devenim mai profi în ceea ce facem, primind și oferind feedback relevant!
În caz că pare dificil sau nu știți de unde să o apucați, ne putem auzi. Dacă însă alegeți să faceți voi Campania cu Influenceri pentru cineva, atenție la feeuri. Nu, acest proces nu este gratis și nu se merge pe “poate știi și tu pe cineva”. Nu discut de niște PR-iste wanna be care dau ele lista de amice către brand și le trimit tot felul de rujulete, aici am prezentat cum se lucrează cu influencerii pentru o campanie gândită, cu mecanică, timeline, livrabile și cu focus pe rezultate. Sper să vă fie de folos și să înțelegi mai bine cum merg lucrurile și dacă sunteți de partea cealaltă a baricadei, adică influencer!
- September 30, 2019