De ce ții cont înainte de a face un website + componentele sale
În calitate de Strateg digital, am ajutat, doar în ultimii 5 ani, aproape 30 de antreprenori să își facă sau refacă siteul companiei. Și pentru că lucrez cu antreprenori români, nu cu branduri multinaționale, știu foarte bine care le sunt problemele, limitările de buget, dar și că, în multe cazuri “cunosc ei un băiat” care să îi ajute. Ulterior, când ajungem să lucrăm împreună Strategia de digital, odată ce siteul existent întră la audit, descoperim o multitudine de lucruri care nu sunt ok – funcționalitatea, texte, structură. Și, sinceră să fiu, au fost și cazuri când am recomandat să facem totul de la zero, pe curat, pentru că a fost și mai ușor și mai ieftin decât să peticim siteul vechi, mai ales când în spate nu are chiar un sistem accesibil. Mai mult, odată schimbat “băiatul de la IT“, nu orice echipă de webdeveloperi va dori să își bată capul și să muncească mult mai mult cu cârpeli. Totuși, sper ca acest articol să fie super util, chiar înainte de a decide să lucram împreună ori cu orice altă echipă.
În primul rând: deși consider că siteul e “casa” brandului, nu cred că, în primă etapă, orice brand are nevoie de site. Ba chiar aș recomanda să se încălzească produsul printr-un profil de social media, să existe o mini perioadă în care să se testeze piața, pentru a descoperi exact ce se vrea de la un site. Cu cât acesta este mai complex 0 cu automatizări, shop și altele, cu atât va fi mai scump. Idealul îl știm cu toții, în realitate recomand să știi care sunt necesitățile, obiectivele tale pentru brand, iar siteul să fie făcut considerându-le. Foarte important e să ai idee cum vrei să se “miște” utilizatorii la tine în site, plus câteva reguli pe care o să le ofer mai jos.
FLOW
Atât timp cât știi ce îți dorești de la site, pare că acest flow vine firesc. Și cu toate astea, cred că acest pas este cel mai des ignorat de antreprenori, mai ales dacă nu au buget. Nu, să iei o temă nu e suficient. Nu, rolul webdesigner sau developer nu este mereu să facă asta. Un flow înseamnă a mapa fiecare pagină din site, secțiune cu secțiune, de la bara de sus la footer, ce fac butoanele, unde stă fiecare căsuță, care poză unde. Importante mi se par, cu precădere, pagnile pe care le vei folosi în ad-uri. Dacă, să spunem, ai un site cu leaduri, adică doar un formular unde colectezi date (rezervare, programare, înscriere…) nu uita că în pagina aceea trebuie să menționezi, măcar pe scurt, cine și de ce userul are nevoie de brandul tău, să îl ducă rapid în formular, să îi prezinți beneficii produs / serviciu, să aibă toate informațiile necesare. Nu presupune că dacă le-ai menționat undeva prin Despre noi sau pe Homepage, va fi suficient.
GDRP și cookies – știu că exista antreprenori care sar acest pas, dar, cu tărie recomand ca un brand să aibă o întălnire cu un expert GDPR, iar politica de cookies să fie făcută și aprobată cu acesta, cu avocatul, pentru a întâmpina alte probleme pe viitor. Și da, costă, dar înglobează la virgulă cum vor fi folosite datele, ce intrări ai în site, mai ales în cazul unui shop online, așa că nu este nici de joacă, nici de făcut economii.
GRAFICA
Al doilea jucător este Graphic designerul care, odată ce are un flow și un Manual de brand, va ști și îi va fi ușor să îți dea imaginea grafică a siteului, măcar pentru homepage, dacă nu pentru fiecare pagină. Și aici apar des probleme, deoarece există mulți antreprenori care consideră că un logo e suficient și care nu investesc în Identitate grafică. Aceasta este mai complexă, adică stabilește fonturi, culori, plasamente, cum va fi pus brandul tău în social, offline și așa mai departe. Ideal, este o investiție one time. Nu o schimbi des, decât dacă a devenit prăfuită sau intri în rebranding. Și da, merită total să bagi bani, pentru că, altfel, se va vedea și în site, pe canalele sociale, broșuri și alte contexte.
TEXTE
Pe baza unui brief, Copywriterul face acele texte frumoase. Pe scurt: acesta are nevoie de o serie de informații de la client, pe care nu are de unde să le știe sau nu este indicat să le inventeze. Clientul știe cel mai bine despre ce e brandul lui, care e tone of voice-ul, ce vrea să transmită ca informație brută. Rolul copywriter-ului este să contureze povestea, să îmbrace totul frumos, plus, înainte de a începe, să se asigure că a înțeles bine. Și el va da o serie de întrebări pentru antreprenor. Plus, desigur, structura după care va lucra vine tot de la flowul inițial, altfel nu va putea ghici ce câmpuri de texte & unde vor fi în site. În mod ideal, va integra și lista de cuvinte dată de expertul seo, într-un mod cât mai firesc posibil. Ideal… pentru că nu există mereu buget de seo.
SEO
Cum spuneam, Seo este recomandat, dar știu că e costisitor, plus, nu are rezultate rapide, cum se întâmplă în cazuri reclamelor. One time nu are beneficii, ci vorbesc despre un pachet seo lunar, cu optimizări constante. Indicatorii de performanță a siteului vor crește în timp, dar, este nevoie de răbdare, verificări, testări, îmbunătățiri.
TRACKINGS
Am ajuns și la pasul meu preferat, cel pe care insist și care ține tot de obiectivele brandului. Mă refer la a lega siteul de GA Analytics, Meta și alte platforme, astfel încât să poți monitoriza datele, măcar o dată pe lună. Odată ce ai un tracking relevant, să spunem un event care se declanșează când userul ajunge la pagina de “vă mulțumim” pentru că a completat un formular, o să poți ști din ce surse vin acele formulare, cât ai băgat și scos din aduri la primul click. În plus, în timp, privind la date, poți vedea ce alte optimizări de site, produs, servicii adiționale, targetari și multe altele poți face. Acest pas este obligatoriu și trebuie verificat de omul care se ocupă de implementarea adurilor, înainte de a seta campaniile.
AUDIT(uri)
Din punctul meu de vedere, project managerul siteului, coordonator, strateg sau ce o fi, are rolul de a conecta toate bucățile (flow, texte, grafică, seo, trackings) și a face o serie de audituri: pre live și post live. Cu siguranță vor fi lucruri ne ok, dar se pot remedia cu o bună organizare. Haosul, nemulțumiri ale clienților, frustrări ale celor care lucrează la site, pot fi diminunate (dacă nu eliminate) prin organizare și înțelegerea livrabilelor fiecărei părți și a ceea ce este plătit, plus a așteptărilor.
MENTENANȚĂ
Acest pas nu este mereu obligatoriu, poate fi sub forma unui abonament cu număr de ore pentru developer ori se poate plăti punctual, când apare o problemă. Aici depinde de complexitatea businessului, dar și a bugetului disponibil.
Aș vrea să cred că acum e totul mai clar și că nu vor mai fi atât de multe siteuri făcute pe genunchi, bani risipiți, ca apoi reparațiile să fie mai costisitoare decât dacă se investea strategic de la început. Și mai vreau să cred că rolurile fiecărei părți vor fi mai bine înțelese. Sper că acest articol să îți fie de folos, iar dacă ești în căutarea unei echipe, ori măcar vrei să facem audit sau ai nevoie de project management pentru siteul tău actual sau viitor, putem seta un meet online pentru a dezbate. Tot ce trebuie să faci este să completezi formularul de mai jos.
- November 29, 2023