De ce ții cont înainte de a face un website + componentele sale


În calitate de Strateg digital, am ajutat, doar în ultimii 5 ani, aproape 30 de antreprenori își facă sau refacă siteul companiei. Și pentru lucrez cu antreprenori români, nu cu branduri multinaționale, știu foarte bine care le sunt problemele, limitările de buget, dar și , în multe cazuri “cunosc ei un băiat” care îi ajute. Ulterior, când ajungem lucrăm împreună Strategia de digital, odată ce siteul existent întră la audit, descoperim o multitudine de lucruri care nu sunt ok – funcționalitatea, texte, structură. Și, sinceră fiu, au fost și cazuri când am recomandat facem totul de la zero, pe curat, pentru a fost și mai ușor și mai ieftin decât peticim siteul vechi, mai ales când în spate nu are chiar un sistem accesibil. Mai mult, odată schimbat “băiatul de la IT“, nu orice echipă de webdeveloperi va dori își bată capul și muncească mult mai mult cu cârpeli. Totuși, sper ca acest articol fie super util, chiar înainte de a decide lucram împreună ori cu orice altă echipă.

În primul rând: deși consider siteul e “casa” brandului, nu cred , în primă etapă, orice brand are nevoie de site. Ba chiar recomanda se încălzească produsul printr-un profil de social media, existe o mini perioadă în care se testeze piața, pentru a descoperi exact ce se vrea de la un site. Cu cât acesta este mai complex 0 cu automatizări, shop și altele, cu atât va fi mai scump. Idealul îl știm cu toții, în realitate recomand știi care sunt necesitățile, obiectivele tale pentru brand, iar siteul fie făcut considerându-le. Foarte important e ai idee cum vrei se “miște” utilizatorii la tine în site, plus câteva reguli pe care o le ofer mai jos.

FLOW

Atât timp cât știi ce îți dorești de la site, pare acest flow vine firesc. Și cu toate astea, cred acest pas este cel mai des ignorat de antreprenori, mai ales dacă nu au buget. Nu, iei o temă nu e suficient. Nu, rolul webdesigner sau developer nu este mereu facă asta. Un flow înseamnă a mapa fiecare pagină din site, secțiune cu secțiune, de la bara de sus la footer, ce fac butoanele, unde stă fiecare căsuță, care poză unde. Importante mi se par, cu precădere, pagnile pe care le vei folosi în ad-uri. Dacă, spunem, ai un site cu leaduri, adică doar un formular unde colectezi date (rezervare, programare, înscriere…) nu uita în pagina aceea trebuie menționezi, măcar pe scurt, cine și de ce userul are nevoie de brandul tău, îl ducă rapid în formular, îi prezinți beneficii produs / serviciu, aibă toate informațiile necesare. Nu presupune dacă le-ai menționat undeva prin Despre noi sau pe Homepage, va fi suficient.

GDRP și cookiesștiu exista antreprenori care sar acest pas, dar, cu tărie recomand ca un brand aibă o întălnire cu un expert GDPR, iar politica de cookies fie făcută și aprobată cu acesta, cu avocatul, pentru a întâmpina alte probleme pe viitor. Și da, costă, dar înglobează la virgulă cum vor fi folosite datele, ce intrări ai în site, mai ales în cazul unui shop online, așa nu este nici de joacă, nici de făcut economii.

GRAFICA

Al doilea jucător este Graphic designerul care, odată ce are un flow și un Manual de brand, va ști și îi va fi ușor îți dea imaginea grafică a siteului, măcar pentru homepage, dacă nu pentru fiecare pagină. Și aici apar des probleme, deoarece există mulți antreprenori care consideră un logo e suficient și care nu investesc în Identitate grafică. Aceasta este mai complexă, adică stabilește fonturi, culori, plasamente, cum va fi pus brandul tău în social, offline și așa mai departe. Ideal, este o investiție one time. Nu o schimbi des, decât dacă a devenit prăfuită sau intri în rebranding. Și da, merită total bagi bani, pentru , altfel, se va vedea și în site, pe canalele sociale, broșuri și alte contexte.

TEXTE

Pe baza unui brief, Copywriterul face acele texte frumoase. Pe scurt: acesta are nevoie de o serie de informații de la client, pe care nu are de unde le știe sau nu este indicat le inventeze. Clientul știe cel mai bine despre ce e brandul lui, care e tone of voice-ul, ce vrea transmită ca informație brută. Rolul copywriter-ului este contureze povestea, îmbrace totul frumos, plus, înainte de a începe, se asigure a înțeles bine. Și el va da o serie de întrebări pentru antreprenor. Plus, desigur, structura după care va lucra vine tot de la flowul inițial, altfel nu va putea ghici ce câmpuri de texte & unde vor fi în site. În mod ideal, va integra și lista de cuvinte dată de expertul seo, într-un mod cât mai firesc posibil. Ideal… pentru nu există mereu buget de seo.

SEO

Cum spuneam, Seo este recomandat, dar știu e costisitor, plus, nu are rezultate rapide, cum se întâmplă în cazuri reclamelor. One time nu are beneficii, ci vorbesc despre un pachet seo lunar, cu optimizări constante. Indicatorii de performanță a siteului vor crește în timp, dar, este nevoie de răbdare, verificări, testări, îmbunătățiri.

TRACKINGS

Am ajuns și la pasul meu preferat, cel pe care insist și care ține tot de obiectivele brandului. refer la a lega siteul de GA Analytics, Meta și alte platforme, astfel încât poți monitoriza datele, măcar o dată pe lună. Odată ce ai un tracking relevant, spunem un event care se declanșează când userul ajunge la pagina de “ mulțumim” pentru a completat un formular, o poți ști din ce surse vin acele formulare, cât ai băgat și scos din aduri la primul click. În plus, în timp, privind la date, poți vedea ce alte optimizări de site, produs, servicii adiționale, targetari și multe altele poți face. Acest pas este obligatoriu și trebuie verificat de omul care se ocupă de implementarea adurilor, înainte de a seta campaniile.

AUDIT(uri)

Din punctul meu de vedere, project managerul siteului, coordonator, strateg sau ce o fi, are rolul de a conecta toate bucățile (flow, texte, grafică, seo, trackings) și a face o serie de audituri: pre live și post live. Cu siguranță vor fi lucruri ne ok, dar se pot remedia cu o bună organizare. Haosul, nemulțumiri ale clienților, frustrări ale celor care lucrează la site, pot fi diminunate (dacă nu eliminate) prin organizare și înțelegerea livrabilelor fiecărei părți și a ceea ce este plătit, plus a așteptărilor.

MENTENANȚĂ

Acest pas nu este mereu obligatoriu, poate fi sub forma unui abonament cu număr de ore pentru developer ori se poate plăti punctual, când apare o problemă. Aici depinde de complexitatea businessului, dar și a bugetului disponibil.

vrea cred acum e totul mai clar și nu vor mai fi atât de multe siteuri făcute pe genunchi, bani risipiți, ca apoi reparațiile fie mai costisitoare decât dacă se investea strategic de la început. Și mai vreau cred rolurile fiecărei părți vor fi mai bine înțelese. Sper acest articol îți fie de folos, iar dacă ești în căutarea unei echipe, ori măcar vrei facem audit sau ai nevoie de project management pentru siteul tău actual sau viitor, putem seta un meet online pentru a dezbate. Tot ce trebuie faci este completezi formularul de mai jos.

  • 58
    Shares
  • November 29, 2023
-->

Poate te interesează

Lecții din cei 6 ani pe cont propriu, de la freelancer la antreprenor
September 05, 2024
5 ani de antreprenoriat – 5 lecții esențiale
October 17, 2023
S-a lansat “START în freelancing în digital” – program 1 lună
September 19, 2023
De ce să participi la Training Intensiv Facebook & Instagram Ads
August 09, 2023
Câteva recomandări pentru antreprenori înainte de a-și pune brandul în online
July 03, 2023
Tu cum stai cu STRATEGIA DE DIGITAL pentru brandul tău?
January 21, 2023

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *